lördag, april 13, 2013

In the Spotlight 2013 pt.2: Foals


Det är alltid lite nervöst när ens favoritband ska släppa nya album. Spännande såklart, mest det, men man undrar ju vad de har hittat på denna gången? Ny riktningar?

För mig är Foals ett av de mest briljanta band som finns. Vet inte hur jag ska beskriva det, jag bara känner varje gång jag lyssnar på dem att det är genialt. Troligtvis kommer de aldrig göra ett album som för mig kommer toppa debutalbumet Antidotes men så är det också ett av mina stora favoritalbum. Och tillika inkörsporten till bandet, såklart den alltid kommer ha en speciell plats över alla andra album då. Därmed inte sagt att efterföljande material har varit klasser lägre. Inte alls. Total Life Forever var en suverän uppföljare och nu har tredje albumet Holy Fire landat. De gick ut hårt med första singeln Inhaler som jag är helt eld och lågor över, och andra singeln My Number har varit en stor favorit den senaste månaden. De två låtarna visar Foals i sitt esse.



Resten av albumet då? Det är ett Foals i ett lite lugnare tempo. Vilket inte är fel, men jag känner att jag saknar energin och dynamiken där bandet exploderar i ett virrvarr av sköna gitarrmelodier. Albumet börjar så bra med Prelude, Inhaler och My Number. Sen vaknar jag inte helt till förrän vid Provence som är spår nummer 9. Där kommer mitt favorit-Foals fram igen. Låtarna däremellan håller självklart hög klass de med, det är nog bara mina förväntningar som drar dem ner något. Klart de skjuter i höjden när man hör en låt som Inhaler!

Men som vanligt med Foals skivor så växer de för varje gång. Kan fortfarande upptäcka saker på de två föregående plattorna och jag tror helt klart att Holy Fire kommer göra detsamma.

Foals på
Spotify
Officiella hemsidan




Inga kommentarer: