torsdag, december 15, 2011

Musikåret 2011 - Konserterna


2011 har nog tagit priset som mitt tunnaste konsertår hittills. Jag var på väg att skriva sämsta konsertår först, men det passar inte. För trots att jag bara varit på ynka tre konserter, så har de alla varit riktigt riktigt bra. Det här är också första gången på 13 år som jag inte besökt någon festival. Arvika var som vanligt inplanerat, men gick som bekant i konken. Mycket sorligt. Men inget att göra något åt. Bättre att glädjas åt det som varit. I datumordning, årets konserter:


1. Kaizers Orchestra, Oslo Spektrum, 9 april.
Kaizers är ett fantastiskt liveband och i år fyllde de Oslo Spektrum och bjöd på en riktig fest. En fest som avslutades på ett gåshudsartat sätt. Die Polizei var sista låten ut, och när bandet klivit av scenen, fortsatte publiken på 10 000 personer att sjunga refrängen. Grymt fint!

Tre supportakter värmde upp publiken. De två första väckte inget större intresse hos mig, MEN, så klev Jarle Bernhoft på och tog mig och min kompis med storm. Vilken kille!


2. Glasvegas, Rockefeller Oslo, 20 maj.
Ska man se dessa skottar ska man förmodligen göra det på en liten scen, likt Rockefeller. Jag hade faktiskt inte väntat mig något särskilt. Och det är ju allmänt känt att det blir bäst så också, när man inte har några förväntningar. Grymt bra spelning! Till och med låtarna från senaste plattan blev bättre live.


3. Sivert Høyem, Sentrum Scene Oslo, 10 december.
Sivert har en fantastisk röst, och den håller lika bra live. Till det har han en underbar scennärvaro. Magiskt bra spelning med bra variation. Blandade låtar från hans soloalbum, varvat med några Madrugada-favoriter. Grym konsert rakt igenom, men höjdpunkten var nog när Sivert, själv på scen med en akustisk gitarr, framförde Madrugada-låten Majesty. Vackert, och jag fick till och med torka bort några tårar ur ögonvrårna.

Kvällens förband var landskollegorna i Maribel. Mycket skön musik som förmodligen gör sig bäst live. En ny platta ska vara på gång till början av nästa år. Chansen är stor att jag lär återkomma till den.


Det var årets konserter. I helgen kommer min årssammanfattning av årets bästa album. Det innebär dessutom att imorgon är sista dagen att håva in en gissning i min lilla tävling. Gissa min favoritplatta från i år. Den som gissar rätt, eller kommer närmast, vinner plattan Torches med Foster the People. OCH för varje person som kommer in med en gissning, skänker jag 100 pix till Musikhjälpen 2011. Hur bra som helst!





Inga kommentarer: