måndag, maj 16, 2011

30 Day Song Challenge - Day 26: A Song That You Can Play On An Instrument


När jag var en sisådär 16 år drabbades jag av ett enormt sug av att lära mig spela bas. En stund senare införskaffade jag mig en sådan, tog några lektioner i någon studiecirkel och sen var jag on my own. Jag var rätt duktig på att öva, men när jag flyttade hemifrån rann det ut i sanden. Tyvärr. Har plinkat lite på den emellanåt men mest går jag bara och tänker på att jag borde ta upp det igen och börja träna på nytt. Jag vill, men tiden vill inte.

Men när jag höll igång, så övade jag genom att leta upp tabbar på nätet och sen försöka spela med till låtarna. En och annan lyckades jag till och med plocka ut på egen hand. Så förmodligen är väl mitt gehör inte helt åt skogen. Alltid något. Det blev en del Pixies och Ramones. Men mest tragglade jag nog Danko Jones-låtar. Jag var helt galen i denna trio under tonåren. Svettig och energifylld rock n roll. Hur kan man inte gilla det? Lovercall var min stora favoritlåt med dem vid det tillfället, och det var också en av de låtar jag lyckades plocka ut själv på basen. Jag ska inte påstå att jag kan spela, jag är mil ifrån en bandkonstellation. Men det låter väl helt OK om inte annat. Så pass OK att jag kan ta med den i denna kategori!




2 kommentarer:

Hammill sa...

Malin spelar Pixies och Ramones på bas. Det låter hur häftigt som helst. :)

Malin sa...

Haha, tack Ingemar :-) Frågan är om jag fortfarande kan. Får testa igen någon ledig dag