tisdag, december 28, 2010

Musikåret 2010: Favoritlåtarna pt.1 - De som inte återfinns på Spotify

Det drar ihop sig till att presentera mina favoritlåtar från året. Detta skall, precis som förra året, ske genom en Spotify-lista. Men tyvärr är det ju så att alla låtar inte finns på Spottan. Ni kommer förvisso att se dem i listan, eftersom jag lagt in dem som lokala filer, men ni kommer inte kunna spela dem. Därför gör jag som förra året, och presenterar låtarna i fråga i ett eget litet inlägg. Eftersom de är så formidabelt bra att jag inte bara kan låta dem passera obemärkta.


1. Foals - Blue Blood
Öppningsspåret och tillika bästa låten på senaste albumet Total Life Forever. En av mina stora favoritlåtar i år. En skön video dessutom.

2. iLiKETRAiNS - When We Were Kings
Hela albumet är enormt bra, men denna fastnade lite extra.

3. Apparatjik - Snow Crystals
Superkonstellationen med medlemmar från Coldplay, A-Ha och Mew. Underbar låt!

4. Editors - Last Day
Även husgudarna släppte en ny låt i år. Last Day släpptes som limiterad 7"-singel på Record Store Day. En låt som gott och väl kunde ha varit med på förra årets album.

5. To Bury A Ghost - Coming Up For Air
Bandet som låtar som en korsning av Mogwai, And So I Watch You From Afar och Muse. Ruskigt bra!

6. Chapel Club - O Maybe I
Fin liten indiepop-låt.

7. The Sunshine Underground - Coming to Save You
Rivig indierock.

8. Apocalyptica feat. Gavin Rossdale - End of Me
Finsk cello-metal med Bushs frontman vid micken. Kanonbra!

4 kommentarer:

Hammill sa...

Foalslåten är bra. Blev imponerad av ett för mig helt okänt band, The Sunshine Underground. Bra tips!

Malin sa...

Kul att du gillade TSU! Ett litet band jag är väldigt förtjust i.

Hammill sa...

De får äran att vara med på Poplistan nästa vecka. Det får bli en You Tube-länk.

Malin sa...

Kul!