måndag, april 19, 2010

In the Spotlight 2010 pt.8: Erland & The Carnival

Det var som så många andra gånger via C på It's easy to get buried in the past som jag kom i kontakt med Erland & The Carnival för första gången. Det med fina låten Trouble in Mind. Dock var jag lite kluven de första gångerna jag lyssnade till det självbetitlade albumet. Men efter någon månads uppehåll tog jag mig an den igen och min uppfattning ändrades till det bättre. Låtarna My Name is Carnival och You Don't Have to Be Lonely har växt till stora favoriter. Men hela albumet utgörs av sköna folk-kryddade indie/rock-låtar som blir bättre och bättre för varje lyssning. En intressant skiva som jag definitivt tycker att ni ska kolla upp. Det är lite The Coral över dem emellanåt, så gillar ni dem är E&TC ett hett tips.



Bakom namnet Erland & The Carnival hittar vi för övrigt Simon Tong som tidigare huserat i The Verve och The Good The Bad & The Queen bland annat. Samt Erland Cooper och David Nock.



Erland & The Carnival på
Spotify
Myspace
Officiella hemsidan

4 kommentarer:

Hammill sa...

Jag kan bara hålla med. De är personliga och känns nästan lite "knasiga" på det sättet som jag gillar. Bandet har ju också gått vidare till semifinal på poplistan och funderar skarpt på att ge dem en av mina sex röster.
På tal om något helt annat: Jag som inte kände till MGMT (...) har nu gjort en kovändning och beställt två biljetter till en konsert på "Englands finaste rockarena" enligt Wikipedia, O2 Arena i Brixton den 1 oktober. Bandet gör tre spelningar på raken på samma arena och jag lyckades få biljetter till fredagen. De andra två sålde slut omgående. Nu åker jag inte bara för denna konserten, men den sammanfaller fint med en Londonresa, som ändå var planerad till månadsskiftet september/oktober.

Malin sa...

Du beskrev dem bra där tycker jag. Knasiga, på ett väldigt charmant sätt.

Åh va kul med MGMT-konsert! Tror det kan bli riktigt bra. Hoppas på att Arvika ska överraska lite och boka dem. Men det lär nog inte hända.

Niniel sa...

Tack för tipset! Fullkomligt lysande.

Malin sa...

Kul att du diggar!