lördag, oktober 24, 2009

Scumbag Blues

Vad får vi om vi blandar samman en nypa Foo Fighters, en nypa Queens of the Stone Age och en nypa Led Zeppelin?

Eller för att vara lite mer exakt: Dave Grohl, Josh Homme och John Paul Jones?

Svaret:
Them Crooked Vultures.

Bandet bildades i år och den självbetitlade debutplattan släpps den 17:e november. Har dessvärre inga hela klipp att bjuda på men däremot några korta smakprov på tre låtar. Och med tanke på vilka tunga namn som döljer sig bakom Them Crooked Vultures så känns en fråga som "Låter det bra?" rätt onödig!


Smakproven nedan får det verkligen att kittlas i hörselgångarna. Lägg namnet på minnet och håll utkik efter plattan framöver! Jag lär garanterat återkomma till dem.

Scumbag Blues
Elephant
Nobody Loves Me And Neither Do I


Them Crooked Vultures på
Officiella hemsidan

2 kommentarer:

Hammill sa...

Det där med "Supergrupper" finns det många av just nu. Det är dock inte alltid som dessa blir så bra som de ser ut på papperet.
Några exempel på lyckade supergrupper tycker jag är:
1)Traveling Wilburys - Dylan, Petty, Orbison, Lynne
2) Cream - Clapton, Bruce, Baker

Mindre lyckade försök var väl Blind Faith (Clapton, Winwood, Baker, Grech)

Idag tycker jag att Monsters of Folk (Oberst, Ward) verkar OK. Dead Weather är ju ett av Jack Whites alla nya konstellationer, nu med Alison Mosshart. Sedan har vi ju Chickenfoot (Hagar o Satriani) och Them Crooked Vultures (Grohl, Homme).
Det är väl tveksamt om de här konstellationerna blir så långvariga.
I Sverige har vi Tutankamon (Olénius, Morén) som har fått bra recensioner. Jag har dock inte kollat in dem än.

Malin sa...

Nä det är väl inte alltid det blir så bra som man tycker att det borde bli. Men det finns ju helt klart lyckade konstellationer. Travelling Wilburys är fina och Cream är helt fantastiska. Blind Faith har jag inte hört.

Monsters of Folk har jag lyssnat lite på under veckan. Inte så dumma alls. Dead Weather tycker jag dock är sådär. Någon låt är bra annars är de inte alls i min smak. Fast jag gillar det mesta Jack White gör annars. Och även The Kills.