söndag, december 14, 2008

2008 i låtar

2008 - Låtarna

Dags med ett försök att summera de bästa nya låtarna från året, vilket inte är det lättaste och jag har säkerligen glömt ett gäng. Fast efter lite filande så tror jag ändå att jag lyckats få med de viktigaste. Dessa presenteras i form av ett litet blandband nedan, tråkigt nog så var det några rackare som inte fanns tillgängliga att plocka med där så de får ni separat längst ner då de är på tok för bra för att bortses från.

Som ni förmodligen har förstått av albuminlägget så är Foals, Wild Beasts och Vampire Weekend toppfavoriter från i år och för att undvika trötta ut er med tjat om dem så har jag lagt deras låtar sist. Istället börjar jag med andra stora favoriter från året som jag inte har snackat lika mycket om även om jag borde ha gjort det. Som Middletons otroligt söta Fuck it, I love you, Mark Lanegans magiska Dylan-tolkning från det kriminellt bra soundtracket till I'm not there och Coldplays bortglömda Violet Hill som verkligen hamnat i skuggan av dundermegabrakhiten Viva la Vida (vilken jag tycks vara ensam i Europa om att inte gilla).


Just nu vet jag inte om det bara är jag som är tekniskt inkompetent eller om delningsfunktionerna på Mixwit har ändrats (troligen det första då allt verkar funka som vanligt för alla andra blandbandare). Tanken är att det ska komma upp ett stort fett band här nu men post-to-blogfunktion är väck och den enda "share"-länk jag får fram är denna:

http://www.mixwit.com/malin_jk/2008

Den tar er till bandet men det blir ju inte rätt, den ska ju dyka upp här! Vad har hänt? Tacksam för tips.


Låtlista:

Malcolm Middleton - Fuck it, I love you
Mark Lanegan - Man in the long black coat
Black Keys - Strange Times
Santogold - L.E.S. Artists
MGMT - Kids
Hercules & Love Affair - Blind
Coldplay - Violet Hill
We Are Scientists - Spoken for
Last Shadow Puppets - Calm like you
Elbow - Mirrorball
Black Mountain - Stormy High
Chad VanGaalen - City of Electric Lights
These New Puritans - Elvis
Dizzee Rascal feat Calvin Harris - Dance wiv me
Kings of Leon - Sex on fire
The Futureheads - Beginning of the twist
Hot Chip - Ready for the floor
Presets - My people
Glasvegas - Daddy's gone
Vampire Weekend - Bryn
Foals - Balloons
Wild Beasts - Brave Bulging Buoyant Clairvoyants



De som inte kunde tas med på bandet:

Madrugada - What's on your mind
Asian Dub Foundation - Target practice
The Rascals - Out of dreams
Markus Krunegård - Jag är en vampyr (för att inte glömma Detektivbyråns remix som är sagolikt bra. Tyvärr inget lyssningsex.)

5 kommentarer:

Boggen sa...

Grymt band! Flera egna favoriter fanns med. Tips för att lägga in bandet på sidan: Du kan kopiera html-koden från "Embed code" och klistra in den i ditt ínlägg. Antar att du har ett "redigera html-läge" där du skriver dina inlägg.

Malin sa...

Tack tack!

Jo men det finns ingen embeded-kod...vilket det måste ha gjort första gången jag gjorde band eftersom jag fick upp den då. Nu finns bara länken jag har i inlägget att tillgå. Inga andra. Jaja. Så länge det fungerar på något vis så är det ju bra :-)

Boggen sa...

Skumt, på min mixwit finns koden kvar, Å andra sidan så kan du ju göra reklam för alla dina band direkt på mixwit samtidigt när man klickar på länken

Ankan sa...

Inter-resting. En del riktigt bra låtar, en del bara bra. (I mina öron förstås.) "Den där" Chad har jag faktiskt inte ens hört talas om. Märkligt.

Malin sa...

Boggen: ja det är skumt, men du har ju rätt där om reklamen :-) Fast nu läste jag något om att Mixwit ska stänga ner... :-(

Ankan: Nä jag trillade över honom på ett blandband och hade det inte varit för det så hade jag fortfarande inte haft en susning om honom vilket hade varit synd och skam.