tisdag, oktober 21, 2008

Let's consider a change of scenery

En väldigt bra funktion med Last.fm är alla dessa så kallade "radiokanaler". Man kan lyssna på sitt eget bibliotek eller en kanal med rekommendationer baserat på det, eller varför inte höra efter vad dina "grannar" spelar. Dessutom kan man lyssna på varje artists eller bands "radiokanal" där man får höra andra akter inom samma genre som troligen skulle falla en i smaken. En väldigt trevlig funktion som jag använder på tok för lite men igår gjorde jag slag i saken. Tryckte in mig på radio och sökte sen på brittiska bandet Foals vars album Antidotes efter ett tags vila återigen har spelats på högvarv senaste dagarna. Deras kanal innehöll ett gäng riktigt schysta akter som var för mig obekanta. Här följer några av dem:

Bandnamnet tar er till deras myspace och låttiteln till en youtube-video/hypemlänk


Blood Red Shoes - I wish I was someone better /It's getting boring by the sea
Härligt rivigt medryckande discopunk från denna Brighton-duo

GoodBooks - The Illness
Mycket intressant Londongäng som själva beskriver sitt sound som: "A post-glacial shower". Skön electroindie som ibland går åt enkla catchy poptoner och som ibland i vissa låtar för små tankar till Sigur Rós.

Forward Russia - Spring is a condition
Leeds bara fortsätter att leverera sköna band!

Does it offend you, yeah? - Epic Last song
Electropunkindie. Har rätt svårt att ta dem på allvar stundvis när jag lyssnar vidare på deras myspace men Epic... och Dawn of the dead är klart lyssningsvärda!


Dessutom dök det upp en riktigt härlig låt med The Futureheads som jag inte kan sluta spela. Den släpptes visst i början av året och med tanke på den effekten den fått mig på så kanske jag får omvärdera mina tankar om bandet och ge dem en ny chans.
Låter er också ryckas med av

The beginning of the twist

2 kommentarer:

TP sa...

Härliga tips!
Underbart med ny vital musik.
Blood Red Shoes och Does it offend you, yeah? (jäkla knepigt namn) tyckte jag bäst om.
Eller nja.. där ljög jag lite.
Det jag otvivelaktigt tyckte allra bäst om var Futureheads. Vilken låt! Varför har man inte hört den innan. Nä nu måste jag lyssna igen.
Ciao!

Malin sa...

Ja jag börjar också undra varför man inte hört Futureheads låt tidigare om den ändå funnits ute i över ett halvår! Aja, tur att man upptäckte den till slut. Riktig humörhöjare!