tisdag, juli 22, 2008

Covers pt.13 & 14 - Orange Crush & Munich

Jo jag fortsätter med ytterligare ett coverinlägg då jag precis ramlade över en tolkning jag inte kände till. Det blir ett inlägg av det dubbla slaget då det handlar om två band som tolkar varandra.

R.E.M. och Editors är ju som bekant ute på turné tillsammans just nu och min tanke från början i och med detta var att någon gång under närmaste framtiden ta upp Editors cover på R.E.M.s gamla stycke Orange Crush.
Så jag börjar där.

Det är egentligen ingen direkt skillnad på de båda versionerna mer än att Orange Crush i Editors tappning låter "renare" och snyggare, plus att de lagt till några handklapp som jag är lite förtjust i. Även om skillnaden är liten så föredrar jag ändå Editors version då det var den jag hörde först och det således blir "mitt original" samt att den som sagt är mer tillputsad. En härlig låt, vars två olika varianter ni kan höra här:

R.E.M. - Orange Crush
Editors - Orange Crush



Så till den omvända ordningen där det är R.E.M. som tolkar Editors. I den inspelningen jag precis hittade så är det Munich, från Editors debutplatta The Back Room, de valt att ta sig an. Den slår inte originalet men det är helt klart en riktigt schyst version R.E.M. gör.
Jag diggar den och här nedan kan ni lyssna på de båda:

Editors - Munich
R.E.M. - Munich

Inga kommentarer: