onsdag, juni 04, 2008

Inför Arvika pt.9 - S.P.O.C.K.

29 dagar kvar och se vilka "20-åringar" som kommer och firar födelsedag på årets Arvikafestival:


S.P.O.C.K.
Rymdelectron återintar Värmlandsskogarna med gruppen som är lite utav festivalens gamla husband. Minns att jag såg dem där under mitt första besök 1999. Tydligen firar de 20-års jubileum iår. Jag tycker egentligen inte att bandet är så jättebra och har knappt någon koll på deras låtar men jag har alltid tyckt att de är sådär lättsamt härliga med sitt smånaiva sound. Främst är hela synthpopgenren lite tonårsnostalgi för min del eftersom jag lyssnade på en hel del av den varan under den tiden (och gör förvisso fortfarande) . Lite "tyngre" akter som t.ex. Coventant, Apoptygma Berzerk och Mesh varvades med lättsammare band som bland andra Saft och Page. De senare släppte nåt samlingsalbum i den vevan, 20-årsjubileum har jag för mig, så det var nog i samband med att P3-live sände någon konsert som jag upptäckte dem. Hur som helst, någonstans i min elektroniska botanisering så fick S.P.O.C.K. med sig en och annan låt, har säkert en livespelning med dem också från radion om jag rotar igenom min låda med kassettband. Blev aldrig något album köpt och har inga planer på att införskaffa heller, fast jag har en singel, Queen of Space som jag fortfarande kör lite då och då.
Som sagt, så är det ju inte så att man går i taket av exaltering över hur bra det är men man blir på så där fånigt bra humör av de där blipblopiga tonerna. Coolt hur som helst att de dyker upp och lirar i år, kolliderar de inte med något viktigt band så är jag definitivt på plats och får mig en dos 90-talsnostalgi!

Astro Girl
Not Human

Inga kommentarer: