torsdag, maj 01, 2008

Tema: torsdag

Jag fick ett plötsligt infall förut där jag blev sugen på att köra lite temainlägg. Med start på låtar med veckodagar i titlarna. Kanske något uttjatat det är ju inte direkt någon revolutionerande nyhet men jag gillar teman.

Dock kanske inte den lättaste uppgiften att börja med idag. Torsdag. Efter en stunds funderande så var David Bowies Thursday's Child den enda låten jag kunde komma på... och Bowie i all ära, han är en återkommande favorit. Men den låten? Nej tack.

Men efter lite googlande så hittade jag ändå ett par låtar som var faktiskt var riktigt bra dessutom:

Donovan - Jersey Thursday
The Chameleons - Thursday's Child


Fast man undrar ju ändå lite. Det finns rätt gott om låtar med en veckodag i titeln men varför sjungs det så lite om just torsdag? Är det ett namn som inte "passar" riktigt i text eller händer det rent utav för lite på torsdagar?

Har ni tips på torsdags-låtar så välkomnas de varmt.
Imorgon lär det dock bli en enklare uppgift.

5 kommentarer:

/C. sa...

Roligt tema, jag fick själv för mig en regnig sommarvecka för några år sedan att klura ut så många låttitlar som möjligt med dagar och månader. Värdelös kunskap som jag har burit runt på och som ingen har efterfrågat förrän nu :-) Så jag skänker dig titlarna med värme. Torsdagen är som sagt var inte lätt.
Här är de torsdagar jag kom på eller googlade mig fram till:
Brian Eno - Thursday Afternoon
David Axelrod - Holy Thursday
Duke Ellington - Suite Thursday
John Mayer - Covered in Rain (Any Give Thursday)
Hot Boys - Tuesday & Thursdays
Matt Costa - Sweet Thursday

Lycka till med fredagen! :-)

Malin sa...

Tackar tackar! Enos och Axelrods låtar lyssnade jag lite snabbt på men gillade inte så den fick utebli.
Ellington hittade jag nog inget lyssningsexempel på så jag skippade den för det. John Mayers låt kollade jag efter men jag fattade det som att "Any given thursday" var ett namn på en platta/dvd och inte en låt...men jag kanske tog fel där då.

Hot Boys och Matt Costa har jag dock missat. Får kika efter dem och se vad det är för något.

/C. sa...

Ha, ha ja se där, du har helt rätt! Här har man gått omkring och trott att låten heter Covered in Rain (Any Given Sunday) bra länge. Dålig källkritik brukar det heta eller annorlunda uttryckt pinsamt. Till mitt försvar får jag väl framhålla att Covered in Rain inte hade släppts tidigare, men ändå var är den där hatten ;-)
Håller med dig om Enos och Axelrod.

Anonym sa...

Donovan är i allmänhet ganska trist, men "Jersey Thursday" är ganska bra.

Malin sa...

Inte hört jättemycket med Donovan faktiskt. Fast det jag hört har varit av varierande grad. En del bra en del lite tråkigare. "Jersey Thursday" var oväntat bra faktiskt.