onsdag, maj 07, 2008

Somehow we're going somewhere

Har haft Rix FM Gold på nu under kvällskvisten och medan jag diskade förut så dök ett bekant stycke upp. En låt vilken jag inte hört på evigheter. Säger jag 10-13 år sen så är inte det någon överdrift. Jag hörde den rätt ofta när jag var barn. Tror den kom runt 1981-82, ett par år innan undertecknads födelse men det är å andra sidan lite utav en klassiker så att den hördes mycket under 80-talet i synnerhet är nog inte så konstigt. Mamma gillar dessa två herrar mycket också så jag har henne att tacka med. Jag har inga direkta minnen till låten men den det är en fin bit som jag vet fanns med mig då. Så jag blev väldigt glad när jag hörde den förut och fick en liten "just-det!"-upplevelse. Behaglig låt som väcker positiva känslor.


Jon & Vangelis - I'll find my way home



5 kommentarer:

Anonym sa...

Haha. Jag har samma känslor för den låten=)

/C. sa...

Du säger "just det"-upplevelse! Jag kan bara instämma :-) Det här spåret spelades på vartenda "disco" man gick på under mellanstadiet. Jag har inte hört låten sedan dess och hade aldrig kunnat komma på deras namn igen om inte du nämnt dem. Nostalgi är bara ett förmildrande ord, nu kommer jag sova riktigt gott!

Malin sa...

Härligt! :-)

TP sa...

Ojojoj!
Inte dåligt å få en sån upplevelse till två av vår samtids musik allra största. Bägge började sin musikaliska bana på sextiotalets senare hälft. Jon Anderson i England där han startade gruppen Yes som hade sin största framgångstid i början 70-talet men som fortfarande är aktiva.
Vangelis hade ett par Europahits med sin grekiska grupp Aphrodites Child(där även Demis Roussos!! ingick) även det i slutet av sextiotalet. 1972 spelade gruppen i sin sista skiva "666" som anses som en milstolpe inom den proggresiva musiken. Efter det så satsade Vangelis på solokarriär som skulle bli väldigt framgångsrik. Redan 1975 så samarbetade herrarna för första gången. I samma veva ryktades d om att Vangelis skulle ersätta Rick Wakeman i Yes men så blev d inte. Herrarna har genom åren gjort ett antal skivor tillsammans. Ingen har dock nått sådan kommersiell framgång som "er låt". Vangelis har gjort ett antal uppmärksammade soundtracks bl.a. "Blade Runner" å "Chariots Of Fire" som han rättmätigt fick en Oscar för.
Hoppas jag inte tröttat ut er alltför mycket. D som jag egentligen ville ha sagt va att jag tycker oxå om låten!

Malin sa...

Ingen fara TP bara härligt! :-)
Gillar verkligen det jag hört med Yes om än jag aldrig riktigt lyssnat ordentligt på dem... konstigt nog med tanke på hur gärna jag gräver i den äldre rocken.
Aphrodites Child är jag bara bekant med till namnet, men ska forska i dem framöver!
Beträffande J & V i övrigt så får jag nog be min kära moder damma av sina plattor i sommar när jag åker upp till hemtrakterna, och ge mig en ordentlig introduktion :-)