lördag, maj 24, 2008

ESC2008

Suttit och halvsovit mig igenom bidragen till årets Eurovision Song Contest. Det blir bara sämre och sämre för varje år känns det som. Fruktansvärt dåligt förutom ett par bidrag. Azerbajdzjan var ändå rätt coola men bäst var Turkiet och bandet Mor ve Ötesi som framförde Deli. Turkiet brukar dyka upp med sköna låtar emellanåt, framförallt minns jag deras bidrag 2004 Athenas For Real vilken jag för övrigt verkar vara ensam om att gilla.
2004 var för övrigt ovanligt bra, framförallt så bjöd den tävlingen på en alldeles fantastisk Balkanballad som borde ha vunnit alltihop istället för att hamna två, Serbien-Montenegros Lane Moje framförd av Zeljko Joksimovic. Tyckte jag hörde något om att han varit med och skrivit årets Serbiska bidrag som även det var en ballad men förfärligt tråkig. Det är egentligen för östländernas skull jag tittar för jag älskar rytmerna därifrån men de blir sämre på att använda sina hemtoner tyvärr. Jag hoppas fortfarande på att det återigen ska dyka upp en dynamisk och vacker Balkanballad likt Joksimovics Lanje moje eller Bosnien/Herzegovinas bidrag från 2006, Hari Mata Hari med Lejla. Sådär smäktande vackert att man får ståpäls. Dessvärre har det inte varit något liknande sen dess.
2004 så hade även Macedonien ett rätt skönt bidrag i Tose Proeskis Life. Annars har det inte alls varit mycket att hurra för sedan dess förutom år 2006 då som jag redan varit inne på. Andra sköna bidrag det året var bland annat Luiz Ejlli som sjöng Zjarr E Ftohte för Albanien, Armeniens Andre med Without your love och eurodiscodoftande Tornero med Mihai Traistariu för Rumänien. Jag är annars rätt allergisk mot den genren, men jag diggade den låten och kanske framförallt Mihais röst. Rysslands bidrag då, Dima Bilan med Never let you go var bra också, fin låt trots att Bilan inte sjunger så värst bra men ett inslag i koreografin, som ni hittar om ni går fram en bit i låten, gillades. Han ställde ju för övrigt upp för sitt Ryssland även i år (och ser i skrivande stund ut att vinna för övrigt). Dock med en jäkligt tråkig låt, tänker inte länka till den men att jag ändå tar upp den är för att de hyrt in Edvin Marton att medverka. En alldeles utmärkt violinst från Ungern vars musik bland annat är rätt populär hos diverse konståkare. Ett låttexempel här.
När jag ändå är inne på ämnet så kan jag inte låta bli att erkänna att jag är hemligt svag för Vitrysslands bidrag förra året, Koldun med Work your magic. Refrängen är skönt medryckande.



Den enda behållningen ikväll annars förutom Turkiets bidrag var Goran Bregovic och hans Wedding and Funeral band som lirade i röstningsräkningspausen. Ni vet mannen som ligger bakom musiken till sköna filmen Svart katt, vit katt. Underbar musik! Mer sånt i hela tävligen önskas, mer sådan musik överallt över lag. Jag hittar inga bra (kvalitetsmässigt) klipp just nu med Bregovic och WaFB men jag antar att deras framträdande ikväll kommer upp på YouTube så småningom så jag återkommer med länk i så fall. Men jag rekommenderar er ändå att leta upp hans musik och framförallt se Svart katt, vit katt.

2 kommentarer:

/C. sa...

Det är väldigt tidig morgon och hur jag hamnade här (och varför jag har datorn påslagen...) tar vi en annan gång men Bregovic var som sagt var behållningen! Här är:
Kalashnikov (http://www.youtube.com/watch?v=KTznaapMUng) samt Mesecina (http://www.youtube.com/watch?v=AKRCo3347fw) från Underground.
Som du säger underbar musik! Morgonen kan inte börja bättre, i varje fall inte min :-)
Ja, Bregovic är en av mina absoluta favoritkompositörer vad gäller film så jag säger godnatt och godmorgon med Ederlezi (collaget summerar hans karriär ganska bra, http://www.youtube.com/watch?v=DwA_Zg_z-FI).

P.S. När jag ändå är vaken här är Bubamara (http://www.youtube.com/watch?v=Qg44qKSbsdQ). Så, nu är det natti natti, det är en dag i morgon också ;-) D.S.

Malin sa...

Haha tack :-) Goran är värd ett helt eget inlägg så det kommer förhoppningsvis inom en inte allt för avlägsen framtid. Även det något jag borde ha skrivit för evigheter sen men men. Bättre sent än aldrig and so on