söndag, maj 18, 2008

Covers pt.9 - Girl, you'll be a woman soon

Dags för en låt som obönhörligt charmant fångade mig direkt första gången jag hörde den.

Vardagsrum, en cool John Travolta och en överförfriskad Uma Thurman. Den förre lånar toaletten, den senare tar sig fram till rullbandspelaren, spolar och trycker på play och ut strömmar tonerna av Urge's Overkills cover på Neil Diamonds Girl, you'll be a woman soon. Den versionen förförde hörselsinnent fullständigt. För det är precis vad den versionen är, förförisk. Jag säger versionen för Neil Diamonds original kan inte riktigt gå under det adjektivet, den är snarare snäll och inte alls lika småfarligt lockande som Urge's cover.

Sen är det i det här fallet den omvända situationen att jag hörde cover före original, vilket gör covern till "mitt original". Eftersom filmen kom 1994 så antar jag att jag såg den ett par år senare och var gissningsvis i 12-13-årsåldern första gången jag hörde låten. Fast det var inte för än ytterligare några år senare som jag brydde mig om att kolla upp vem som låg bakom låten och försöka skaffa den. Tror jag frågade mamma om hon visste och hon svarade Neil Diamond, så jag antog nog bara att det var hans version som var i filmen. Ett införskaffat samlingsalbum senare, har för mig jag fick den i julklapp, så stod det klart att det inte alls var rätt version. Utan en tam variant av den låt som så härligt brutalt greppat mig i yngre år. Besvikelsen över det var ett faktum, fast i samma veva så skulle jag ändå samtidigt upptäcka hur många bra låtar Diamond har gjort i övrigt så total katastrof var det definitivt inte.


Senare tog jag istället hela mitt förnuft till fånga och skaffade hela soundtracket till Pulp Fiction. Jag skyller på min unga ålder att det tog sådan tid att inse att den plattan borde finnas i min samling. Således fick jag ju inte bara rätt version med Urge utan alla grymma låtar ur filmen och det, det är verkligen inte fy skam.


Men här har ni de båda versionerna, originalet av Neil och covern av Urge Overkill:
Neil Diamond - Girl, you'll be a woman soon
Urge Overkill - Girl, you'll be a woman soon


2 kommentarer:

/C. sa...

Ricochets var en riktigt, riktigt trevlig ny bekantskap :-) Tackar!

Malin sa...

Härligt! Anade väl att det skulle vara något som du skulle gilla :-)