måndag, maj 19, 2008

Covers pt.10 - Solitary Man

När jag ändå är i farten så håller jag fast vid Neil Diamond i ett inlägg till och tar upp ytterligare en av hans låtar som andra artister tagit sig an.

Solitary Man.

Till skillnad från Girl, you'll be a woman soon som förra inlägget handlade om och där jag inte är jätteförjust i Diamonds original så är det tvärt om här. Jag älskar originalversionen av Solitary Man.

Jag tänkte för ovanlighetens skulle faktiskt ta upp två coverversioner och inte en som jag brukar. Nog ganska givet att Johnny Cash är den ena. Fantastisk musiker och hans tolkningar av andras låtar är för det mesta helt formidabla. Hans version av Solitary Man är fin fast för egen del föredrar jag fortfarander Diamonds original framför den här. Men det är jag det.

Den andra tolkningen står det finska bandet H.I.M. för. Jag råkade ramla över deras video när jag skulle youtube:a fram de ovannämnda versionerna och fick en just-det-upplevelse. Helt förträngt att de tagit sig an denna låt och när jag lyssnade på den så förstod jag varför jag passerat den långt bak i minnesarkivet. Visst, de gör en egen version av den vilket är fine...men så värst bra kan jag inte påstå att det är. Så den får vara lite skräckexempel och läggas i kategorin: covers som aldrig borde ha blivit gjorda.
Men återigen, det är ju mitt tycke. Det taskiga youtube-ljudet gör inte saken bättre men det är som det är.

Så, välj din egen favorit nedan, eller någon av alla de andra versioner som finns att hitta om man letar vidare.


Neil Diamond - Solitary Man
Johnny Cash - Solitary Man
H.I.M. - Solitary Man



Inga kommentarer: