tisdag, maj 13, 2008

'Cause we are your friends

För att slå ihjäl en timmes dötid igår så satt jag på stadens bibliotek och bläddrade i ett nummer av Musikermagasinet. Danko Jones på framsidan så jag ryckte givetvis åt mig tidningen på stört! Fast det är faktiskt inte denna grymt sköna kanadensiska trio jag ska avhandla nu, men det kommer inlägg om dem också så småningom, believe me!

I samma nummer hittade jag även en intervju med en fransk duo under namnet Justice. Jag fastnade för de snygga bilderna på dem och beskrivningen av deras sound. La deras namn på minnet och beslöt mig förut för att kolla upp dem, i tron om att jag inte alls hade hört dem.

Det hade jag visst skulle det visa sig då jag upptäckte att de ligger bakom DANCE som gått varmt på radion. En låt som jag för övrigt mest har irriterat mig på, detta på grund av sångrösten, men i övrigt är det ett rätt coolt stycke och man förstår ju att de hit och dit kallas det nya Daft Punk.


Fast de båda herrarna Gaspard Augé & Xavier de Rosnay har lugnt gjort fetare låtar än DANCE. Hittills har jag fastnat för DVNO och även Genesis.


Men framförallt rådiggar jag deras remake av Simians Never be alone som här i Justice tappning heter We are your friends.


Simian är för övrigt också ett band som förtjänar ett inlägg så småningom, ska damma av den bortglömda plattan jag har med dem i hyllan någon dag.

Återkommer om det och jag kommer troligen återkomma om Justice också när jag tagit mig igenom deras album Cross.

3 kommentarer:

/C. sa...

Du kommer garanterat gilla Cross. Jag var på väg att se Justice på Debaser nu i våras (8 mars) men det sammanföll tyvärr med en annan dag...

/C. sa...

Ha, ha mitt minne lekar fortfarande med mig. Det var inte 8 mars utan 1 februari jag var på väg att se dem men något annat kom emellan. I varje fall en grym konsert enligt dem som var där och Cross kommer du att gilla :-)

Så, dags att få sitt huvud undersökt ;-)

Malin sa...

Ja jag kan tänka mig att de är riktigt grymma live. Hoppas man får tillfälle att se dem någon gång, drömmen vore ju om Arvikafestivalen plockade in dem i årets line-up. Då hade min sommar varit gjord alla gånger...
(så gjord den kan bli då faktum kvarstår att den inte blir helt fulländad förrän den dag de bokar Editors...haha)

Cross infinner sig på min hårddisk nu så jag ska förhoppningsvis påbörja lyssningen imorgon. Ser med spänning fram emot detta! :-)