söndag, mars 02, 2008

I'll shout myself hoarse for your supernatural force

Dagen har bestått av lite 90-tals nostalgi i form av det smått märkliga men väldigt sköna bandet Space från Liverpool. Jag upptäckte dem för ett gäng år sedan genom låten Me and you versus the world som fanns med på en samlingsplatta jag hittade någonstans. Tyckte den var något speciell men ändå så var det något med bandet jag gillade. Jag ramlade över bandet igen i ett quiz här om dagen och fick en "just-det"-upplevelse. Lite YouTube:ande senare så kunde jag konstatera att jag faktiskt kände igen bra många låtar. Att jag under mina tonår, i samband med att jag hörde dem första gången, inte kollade upp dem mer är ett litet frågetecken. Jag antar att jag i min förälskelse till britpopen var för upptagen med att lyssna på de klassiska storfavoriterna Suede, Blur, Manic Street Preachers m.fl. att Space kom i skymundan. En låt på en samlingsplatta glöms lätt bort också efter ett tag. Dock är det ju aldrig för sent att ta in dem i skivsamlingen idag. Ovan nämnda låt är inte direkt deras bästa låt men den kommer med i smakproven nedan ändå. Det var ju ändå min introduktion till dem. Så håll i hatten till det sköna och småspaciga soundet och Tommy Scotts speciella röst och sångstil.
Måste erkänna att jag saknar 90-talet.

Space - Neighbourhood
Space - Female of the species
Space - Avenging Angels
Space - Me and you versus the world


1 kommentar:

Ankan sa...

Det där kände man ju igen (några av låtarna iaf.). Fast vad de hette hade jag ingen aaaaning om.