lördag, januari 13, 2007

Musikåret 2006 - Konserterna

Jag skulle egentligen behöva göra ett litet tillägg till albumlistan. Fick mitt för året första cdon-paket hem i brevlådan igår och en av plattorna som anlände var det numera ganska så omtalade bandet Love is all och deras Nine times that same song. Riktigt schyst skiva, låter lite som om man tagit Yeah Yeah Yeahs, The Rapture och Radio 4 och stoppat ner i en mixer. Det skulle förvåna mig om de inte är influerade av The Rapture. Love is all påminner stundvis väldigt mycket om ett annat band också...det som är irriterande är att jag inte kan komma på vilket just nu. Hur som helst, ett sound helt i min smak. "Malin-musik" som min kusin skulle säga.

Tänkte avsluta min summering med några schysta live-spelningar jag hade förmån att fånga förra året:

1. Depeche Mode - Stockholm Stadion, 7 juli
Äntligen fick jag chansen att se dem, vilket jag aldrig trodde att jag skulle få göra. Det var så bra som det kunde bli, saknade en och annan låt förvisso men över lag en kanonkonsert. Gôtt väder hjälpte också till.

2. Muse - Stockholm Stadion, 7 juli
Den dagens stora överraskning, för jag hade inte en aning om att även Muse (utöver Sugarplum Fairy) skulle värma upp publiken för Depeche. Spelade alla de rätta låtarna och det var helt perfekt.

3. Turbonegro - Arvikafestivalen
En Turbonegro-spelning utomhus vid midnatt kan inte gå fel, ständigt lika bra live!

4. Franz Ferdinand - Arvikafestivalen
Även det så bra som det kunde bli, till och med lite över förväntan. Höjdpunkt: Givetvis Outsiders, man vill aldrig att det ska ta slut.

5. Kaizers Orchestra - Arvikafestivalen
Första gången jag såg dem live var på samma festival två år tidigare i Apollo-tältet där det alltid infinner sig en underbar stämning. Den här gången hade de flyttat ut till stora scenen och fick spela då det fortfarande var ljust... tyvärr förstör det lite men trots allt var det ändå en toppenspelning. Kaizers är det ultimata live-bandet och ett utav mina största favoritband.

6. Ladytron - Arvikafestivalen
Sista bandet jag såg den festivalen och jag och min kusin dansade benen av oss. Perfekt avslutning efter tre härliga dagar i Arvikas Folkets Park.

7. Darkness - Löfbergs Lila Arena, Karlstad, någon gång i mars
Ni som tror att det var oseriös falsettrock i tighta dräkter tror fel. Tvärt om, det var ordentligt med ös och riktigt bra trots att det var så obegripligt få som tagit sig dit. Hade man vetat att biljettförsäljningen skulle gå så pinsamt dåligt hade man gott kunnat klämma in spelningen på Nöjesfabriken istället.







Slutligen fanns det ett band som alla pratade om 2006, ett band som alla hyllade och jag kan ärligt talat inte förstå varför:

The Gossip.

I really don't get it...





Annars ett väldigt bra musikår. Har för stunden väldigt dålig koll på vad som kommer släppas under 2007 men det finns två album jag verkligen ser fram emot. Två av mina stora britt-favoriter, Editors och Kaiser Chiefs ska ju följa upp sina debuter. Nämnde i mitt förra inlägg att jag hört en live-version av en ny Editorslåt och förra veckan spelade P3's musikjournalen den nya singeln från Kaiser Chiefs, jag tror den hette Ruby om inte mitt minne lurar mig. Det låter riktigt lovande från båda håll kan jag säga.




Inga kommentarer: